Hvad er en økonomisk boykot?

En økonomisk boykot er, når et eller flere lande eller virksomheder vælger at fravælge handel med en virksomhed eller et land.

Et af de stærkeste midler, verdens nationer kan tage i brug mod hinanden, er en boykot af handlen med den pågældende nation. Der skal ofte meget til, før en boykot gennemføres, men viser et land sig at være umoralsk eller uhæderlig over en længere periode kan det medføre en økonomisk boykot. De nationer, der deltager i boykotten, gør det for at få den boykottede nation til at ændre sin indstilling.

Boykot opstod i 1880’erne da en engelsk rigmand ved navn Charles C. Boycott blev fravalgt som arbejdsgiver af en lang række arbejdere.

Der findes historiske eksempler, hvor man kan se, at en boykot er lykkedes. For eksempel blev Sydafrika boykottet i 1980’erne. Boykotten medførte at FN pålagde Sydafrika sanktioner, og den hvide mindretalsregering blev derfor isoleret.

Men generelt er det svært at få en boykot til at lykkes. Der vil ofte ske en prisstigning på produkter fra det boykottede land, men der vil altid findes nogle, der er villige til at handle med varerne på det sorte marked, og derfor er en boykot ofte ikke så effektiv, som det er ønsket, at den skal være.

Boykots i nutiden

Da Kina skulle være vært ved OL, blev det diskuteret, om landet skulle boykottes økonomisk. Boykotten blev aldrig til noget, men man kan nemt forestille sig, at mange danskere ikke er parate til at undvære det legetøj, krudt og billige produkter, som vi får fra Kina – og derfor ville en boykot være upopulær blandt folket.

En økonomisk boykot kan også foregå på et nationalt plan. Her vil en række forbrugere undlade at købe produkter ved en bestemt producent. I 2012 mente Enhedslisten for eksempel, at en boykot af Restaurant Vejlegården ville være på sin plads. Boykotten blev imidlertid aldrig til noget.

I 2013 opfordrede en række muslimske piger til en boykot af Dansk Supermarked. Protesten startede fordi, de kvindelige muslimske medarbejdere ikke måtte bære tørklæder i Dansk Supermarkeds butikker. Budskabet om boykotten blev udbredt på Facebook, og Dansk Supermarked valgte at lytte til pigernes protester. Forbuddet mod tørklæder blev fjernet.